free counters

perubahan tentang diriku..

ha..ni lgi satu perubahan..dulu aku xtau ape2..bawak kete xreti..bawak motor xreti...tapi keadaan berubah 2 tahun yang lepas..member aku pesan kat aku.."mat..ko ade duit kan..ko pegi amik lesen kete..sampai bila nak arapkan kawan2 je."so..bermula la misi aku tuk buat lesen kete...aku benti keje...amik lesen dalam tempoh 2 bulan...dari ujian undang2..sampai la ke test jalan raya...aku focus dekat tu je...bace buku undang2 jalan raya..sampai kawan baik aku ajak aku kuar aku xnak..sebab  nak focus ngan ujian undang2 jalan raya..alhamdullilah..aku lulus ujian komputer ...mase tu rase bersemangat lagi nak terus kan..sebab lulus ujian undang2 kan..so..masuk bulan kedua...aku dengar ceramah tuk test jalan raya plak..ceramah tu makan mase 6 jam..tapi di sebab orang yang bagi ceramah tu kasi pelepasan..so..jadi la 5 jam..lepas tu buat pertama kali dalam idop aku..aku bawak kete..mula2 just belajar di mane gear..di mana break..dimana clucth....then lepas seminggu tu.buat pertama kali jugak dalam idop aku..aku drive kete.mula2 main jalan lurus je...sebab nak kene ingat gear kat mane..clutch kat mane..brek kat mane..nak masuk gear macamne...then..semua dah hafal dalam mase 3 ari..masuk ari ke empat..buat pertama kali gak dalam idop aku..aku drive kete kat jalan besar...ase bangga sangat..bukan nya ape..sebelum ni aku duk tumpang kete member aku je..tapi perasaan ni lain sikit...aku yang drive kete tu..so..belajar dalam mase 16 jam sahaja...lepas tu belaja dekat tempat memandu..macamne nak benti di bukit..nak masuk parking macamne..semua la..masuk minggu ke 3..aku dah bleh ingat semua step...minggu ke empat aku test jpj..bangun pagi2 kul 7 lebih..ye la kan.sebelum ni aku xpenah bangun pagi...so..bangun pagi tu dengan semangat nya..sebab nak test jpj..syukur sebab aku xdapt 1st.xleh nak tgk orang..dapat kat tengah2..so..dapat la tengok orang buat macamne..sampai la giliran aku plak...aku kene test ke jalan besar dulu..masuk kete..bagi salam dekat abg jpj tu...dia xbanyak cakap...cuma sekadar cakap..bawak kete tu elok2..jgn accident dah la..so..aku pandu la kete dengan cermat..mula2 rase janggal gak..lame2..rase macam dah biasa...semua nya lepas ...sampai di satu trafic light nak balik..jpj tu cakap kat aku.."stand by gear 1 dan tekan brek.." start dari situ la..jpj tu dah mula berborak dengan aku...dia tanye aku tinggal mane..keje ape...semua la..aku cakap dengan nada yang slow..nada hormat..sampai je di tempat test.jpj tu kasi aku result..aku dapat 16/20 dalam ujian jalan raya...aku dengan berbesar ati..bangga..sebab dapat lalui perkara yang agak rumit bagi aku..lepas tu jpj tu cakap..pegi tunggu dekat sane (tepi bukit) untuk test bukit,parking dengan lagi satu tu ape name nth..aku dah lupa...mase ni aku lagi gemuruh..takut xlepas kat bukit..sebab kat sini..kalo failed satu..sekali gus aku failed semua..aku pun perhatikan orang buat..sebab ape yang aku tgk tu..semua nya akan aku lalui kejap lagi..selang 20 minit berikut nya..tiba la turn aku lak tuk wat ujian tu...aku pun dengan rase gemuruh sikit...buat test bukit...aku rase confident sikit nak drive..sebab dalam ati aku..(pompuan , makcik , pakcik) bole lepas ujian ni..xkan aku xmampu??selepas lepas dari ujian bukit.aku pegi parking..serah kad test kat jpj..masuk ujian parking..alhamdullilah..ape yang aku belajar  cara2 nak masuk parking dengan betul..semua nya aku ingat...lepas je kuar dari parking..aku rase aku dah macam lulus dari ujian ni.walaupun ade lagi satu ujian..tapi ujian tu bole di kate kan senang..dari bukit or parking..lepas aku lepas dari ujian ketiga..aku rase gembira macam nak melompat..bertapa happy nya aku..sebab aku lulus dalam 3 ujian ni...tapi kesian kat member aku(kenal dekat situ gak) dia failed dekat bukit..aku naik bukit..dia kat sebelah aku..aku lepas bukit..di kebelakang..erm..tu rase kesian sangat..ingin tenangkan ati dia..aku belanje dia makan..(dalam ati tengah happy sangat)..selesai la sudah dengan amik lesen kete..selama dua bulan aku harungi ari2 yang sukar..akhir nya aku dapat ape yang aku nak..ape yang xde dalam idop aku...kunci mase depan aku...bulan enam dua tahun lepas..aku dapat semua nya..alhamdullillah...syukur...selepas tu..kebetulan lak abg aku baru je beli kete..so..aku bawak kete abg aku ari2..untuk belajar biasakan diri...bnyk calar gak kete abg aku...sebab xbiasa lagi kan..lepas 6 bulan aku biasa kan diri..masuk bulan ke tujuh..aku dah bole bawak kete 80%..bermula la perubahan idop aku.sebelum ni nak pegi cc.aku tumpang orang..lepas ade lesen kete..aku pegi sorang2 g cc...mase tu aku xberani lagi nak bawak kete g kl..lepas setahun lebih..mase tu puasa tahun lepas..buat pertama kali aku drive gi kl memalam..mase tu nak date ngan seseorang.ops..aku xleh nak kasi tau sape name dia...mase tu aku balik kul 4 pagi..hahaha...thanks syg..disebab kan ko..aku lalui pelbagai alam baru..huhuhu..lepas tu..aku dah berani kuar g kl...aku g jemput "dia" kat rumah..ha..mase aku kuar ngan "dia" aku rase diri aku dah berubah sangat..mane tak nya..sebelum ni aku xpenah tgk wayang..buat pertama kali dalam idop aku..aku tgk wayang ngan "dia" mase tu cite papadom..hakhak..korang bayangkan la..cite papadom tahun lepas..selama 22 tahun aku xpenah jejak ke wayang..tu la pertama kali nya..thanks lagi sekali..skang ni aku dah berani tgk wayang sorang2...then ade lagi satu...dulu..kalo nak makn mcd..lalu je depan mcd..tgk je orang makan..rase nak singgah je...tapi malu sangat..tak tau nak order ape..order macamne..semua nya aku xtau..tapi selepas aku kenal "dia" gak,,aku belajar semua tu..cara2 nak makan mcd..cara2 nak order dekat mcd...disitu la bermula nya kehidupan baru aku...selain tgk wayang...aku dah bole order mcd duk makan sorang2 dekat mcd...hahahahaha..thanks a lot..thanks sangat2..aku akan ingat semua tu..tapi skang "dia" dah tinggalkan aku..so..tinggalkan la aku sorang2..nasib ade kawan aku kenal sejak dari bangku sekolah lagi..skang ni mane aku nak pegi..aku mesti bawak dia..sebab dulu time aku susah..member aku ni yang tlg aku...bagi aku semangat..tak semesti nya aku ilang si "dia" aku xleh idop lgi..aku mesti kene terus kan idop..thanks..thanks for everything..i hope u happy dengan orang yang u syg...-end- salam...

0 comments:

Leave a Comment

MrRahmat™. Powered by Blogger.